Pianospilling - en super rehabiliteringsøvelse :-)

Jeg har alltid vært glad i musikk. Har spilt kornett i skolemusikken og sunget i kor. Da jeg vokste opp hadde vi orgel, og de siste årene har jeg hatt piano i huset. Liker kjempegodt å spille - med meg selv som publikum ;-) Er selvlært, så god er jeg ikke. Det å spille piano, gjerne på kveldene når resten av verden er stille, har vært skikkelig avslapping for meg. En aktivitet som roer ned. Har ikke spilt etter at jeg ble syk, men nå er jeg i gang igjen :-)

Etter å ha snakket med doktor Kavli på ME-klinikken og det han sa har fått sunket inn litt, har jeg skjønt at det livet mitt fremover vil dreie seg om er rehabilitering. Fra morgen til kveld. Hver dag. Ingen ferier. Jeg må tenke at alt jeg gjør er aktivitet, og så må jeg passe på å få nok hvile. Etter hvert som formen blir stabil, kan jeg utvide aktiviteten gradvis og forsiktig. På den måten "presser" jeg kroppen min tilbake dit den en gang var. Den må lære alt på nytt. Den må lære at det ikke er farlig å bevege seg. Den må lære å tåle lyder. Hjernen må lære å gjøre flere ting på en gang. Jeg må rett og slett bygge meg opp skritt for skritt. Gjennom en prosess som kommer til å ta tid.

Og så tilbake til pianospillingen. Da jeg satt meg til pianoet for to dager siden for første gang på flere måneder, oppdaget jeg for en kompleks aktivitet pianospilling egentlig er. Før har jeg jo bare satt der i en time gjerne, uten å tenke over at det var noe problem.

Når man spiller piano, må man for det første sitte rett i ryggen på en pianokrakk og holde hodet oppe selv. Allerede her er jeg igang med styrketrening av rygg, mage og nakke. Så må jeg holde armene oppe slik at fingrene kan bevege seg over tangentene - styrketrening for armene. Jeg må så lese noter mens fingrene på høyre hånd gjør en bevegelse og venstre hånds fingre en annen. Snakk om simultankapasitetstrening (Var ikke det et stilig ord? Jeg elsker sammensatte ord ;-) ). Når man spiller piano kommer det også lyd, så da får jeg trent på å tåle lyd.

Dette er altså en super øvelse som skal inn i aktivitetsavpassingsplanen min. Foreløpig klarer jeg to minutter, men jeg gir meg selvsagt ikke med det :-)

Én kommentar

Asbjørg

17.jun.2010 kl.12:03

Dette er flotte greier Trine. Stå på :-)

Skriv en ny kommentar

hits