Aktivitetsavpassingsplan

For en tid tilbake la jeg ut dagsplanen min. Ut fra den har jeg nå laget en aktivitetsavpassingsplan. Jeg har justert planen de dagene jeg skal på fysioterapi og på Vop slik at det ikke blir alt for lite hvile de dagene. I tillegg har jeg lagt inn fast aktiviteter / øvelser som jeg gradvis har trappet opp. Nå skal jeg strekke ryggen på gymballen hver morgen. Annenhver dag skal jeg gjøre en øvelse for leggene. Denne gjøres i sengen. Hver dag når jeg legger meg skal jeg gjøre en avspenningsøvelse. Den planen jeg har nå gjelder for denne og neste uke. Uke 30 skal jeg igjen legge til en aktivitet.

Da jeg la ut dagsplanen sa jeg at jeg skulle si mer om hva jeg gjør når det står aktivitet på planen. Først vil jeg bare si hva det betyr når det står hvile. Å hvile betyr å ligge i sengen og bare slappe av. I starten av sykdommen var jeg veldig redd for å bli sengeliggende, så da lå jeg nesten bare så sofaen. Etter hvert oppdaget jeg at det er mye bedre for kroppen å ligge i senga enn på sofaen. Det betyr ikke at jeg har blitt sengeliggende. Er jo oppe ca 5 timer i døgnet ;-) Når jeg hviler, ligger jeg altså i senga. Med ørepropper. Ofte med sovemaske foran øynene. Den eneste aktiviteten jeg gjør er å snu meg av og til, og så går jeg på do når jeg må det.

Så var det aktivitet. Jeg har bare skrevet aktivitet på planen selv om jeg stort sett leser bok når jeg spiser frokost og ser TV når jeg spiser middag. Synes planen ble for tvangsaktig hvis jeg skulle skrive en bestemt aktivitet på aktuelle klokkeslett. De aktivitetene jeg gjør nå er samvær med sønnen min, ha besøk, se TV, PC, 5 min piano, lese skjønnlitteratur + litt annet, sudoku og litt annet småtterier. Har lagt vekt på å gjøre ting jeg synes er koselig og som jeg liker å gjøre. Så får andre ta seg av husarbeid. Jeg prøver å variere aktivitetene i løpet av dagen, men det hender at det blir dager der det er mye TV, eller mye lesing. Når det bor folk i huset med meg er jeg stort sett bare sosial.

Hele poenget med aktivitetsavpassingsplanen er først og fremst å bli i stabil form. Etter hvert så økes aktiviteten og man kutter ned på lengden på hvilepausene. På den måten skal man (i alle fall i teorien) bli bedre etter hvert. Så får vi se om det virker på meg. Er i alle fall ganske stabil for tiden, og bare det er godt :-)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits