Aktivitetsavpassingsplan

For en tid tilbake la jeg ut dagsplanen min. Ut fra den har jeg n laget en aktivitetsavpassingsplan. Jeg har justert planen de dagene jeg skal p fysioterapi og p Vop slik at det ikke blir alt for lite hvile de dagene. I tillegg har jeg lagt inn fast aktiviteter / velser som jeg gradvis har trappet opp. N skal jeg strekke ryggen p gymballen hver morgen. Annenhver dag skal jeg gjre en velse for leggene. Denne gjres i sengen. Hver dag nr jeg legger meg skal jeg gjre en avspenningsvelse. Den planen jeg har n gjelder for denne og neste uke. Uke 30 skal jeg igjen legge til en aktivitet.

Da jeg la ut dagsplanen sa jeg at jeg skulle si mer om hva jeg gjr nr det str aktivitet p planen. Frst vil jeg bare si hva det betyr nr det str hvile. hvile betyr ligge i sengen og bare slappe av. I starten av sykdommen var jeg veldig redd for bli sengeliggende, s da l jeg nesten bare s sofaen. Etter hvert oppdaget jeg at det er mye bedre for kroppen ligge i senga enn p sofaen. Det betyr ikke at jeg har blitt sengeliggende. Er jo oppe ca 5 timer i dgnet ;-) Nr jeg hviler, ligger jeg alts i senga. Med repropper. Ofte med sovemaske foran ynene. Den eneste aktiviteten jeg gjr er snu meg av og til, og s gr jeg p do nr jeg m det.

S var det aktivitet. Jeg har bare skrevet aktivitet p planen selv om jeg stort sett leser bok nr jeg spiser frokost og ser TV nr jeg spiser middag. Synes planen ble for tvangsaktig hvis jeg skulle skrive en bestemt aktivitet p aktuelle klokkeslett. De aktivitetene jeg gjr n er samvr med snnen min, ha besk, se TV, PC, 5 min piano, lese skjnnlitteratur + litt annet, sudoku og litt annet smtterier. Har lagt vekt p gjre ting jeg synes er koselig og som jeg liker gjre. S fr andre ta seg av husarbeid. Jeg prver variere aktivitetene i lpet av dagen, men det hender at det blir dager der det er mye TV, eller mye lesing. Nr det bor folk i huset med meg er jeg stort sett bare sosial.

Hele poenget med aktivitetsavpassingsplanen er frst og fremst bli i stabil form. Etter hvert s kes aktiviteten og man kutter ned p lengden p hvilepausene. P den mten skal man (i alle fall i teorien) bli bedre etter hvert. S fr vi se om det virker p meg. Er i alle fall ganske stabil for tiden, og bare det er godt :-)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits