ME: To typer hvile

Ingebjrg Midsem Dahl har skrevet en artikkel om at det finnes to typer hvile for ME-syke.

1) Reparasjonshvile

Det er denne hvillen de fleste med ME tar. Man gjr noe, blir sliten, s m man hvile. Nr man er ferdig hvile, er man kanskje p samme niv som man var fr man startet aktiviteten som man fikk symptomking av. Denne hvilener en hvile som er viktig for at vi ikke skal bli verre og verre.

2) Helingshvile

For bli bedre trenger man helingshvile. Denne hvilen skal man ta nr man allerede er uthvilt. Man skal alts stoppe en aktivitet fr man fr symptomking og hvile. Da fr man etter hvert bygd opp et energilager.

Da jeg startet med aktivitetsavpassingsplanen min, var nok mye av hvilepausene mine reparasjonshvile. Men, s lenge jeg hadde litt helingshvile kunne jeg etter hvert lagre litt energi. Etter hvert som jeg fr bygd opp energien vil mer og mer av hvilen bli helingshvile nr hviletiden er konstant. Det er samtidig viktig ikke ke aktiviteten nr jeg fr mer energi, for da er jeg tilbake til reparasjonshvile.

Det at jeg kte hviletiden med 15 minutter tidligere i hst, ga nok meg mer helingshvile. Det er etter det at jeg virkelig merket at jeg fikk litt energi. Det gr sakte, men den bygger seg opp.

Med den aktivitetsavpassingsplanen jeg har i dag har jeg funnet balansen mellom aktivitet og hvile. I tillegg har jeg litt helingshvile. I flge teorien kunne jeg n hvilt en halv time, eller en time ekstra - eller hele dgnet n, og s blitt fortere bedre. Problemet er bare at det er utrolig kjedelig med all denne hvilingen. I tillegg har jeg valgt gjre det jeg gjr, ha tid sammen med snnen min. Da rekker jeg rett og slett ikke noe srlig mer hvile. Dagene er ganske travle allerede. S min prioritering er slik som jeg gjr n, s fr det heller ta tid bli frisk. Som jeg skrev i gr, s skal jeg jo leve ogs oppi dette.

Er ogs redd for at hvis jeg setter inn mye mer hvile, s vil jeg etter hvert bare gi opp fordi jeg ikke klarer det, og s vre enda mer oppe en fire og en halv time som jeg er i dag.

Fr heller prve hvile litt ekstra p dager med symptomking nr jeg har anledning til det.

Dersom du nsker lese hele artikkelen "To typer hvile" finner du den her.

5 kommentarer

min.vei.tilbake.

04.nov.2010 kl.19:12

bra og lrerikt innlegg.

m jo vre forferdelig og ha det slik du har det, at du m hvile s mye mens det sikkert er andre ting du vil gjre.

jeg tror det er lurt av deg og ikke trappe opp hvilen for og s bli lei og ke "vken" tiden mer..

st p! denne kampen vil du klare og vinne <3

deepinsidemyhead

05.nov.2010 kl.06:47

Men om man skal se positivt i det s har du jo "oppgradert" deg snn at du er i siste fase... Og dermed bare bygger opp i stedet for reparere s bygger du opp en ny og funksjonabel deg over tid=) Vel man kan jo late som tro p det=) Men m vre utrolig frustrende og g snn som du gjr n=(

Men du kommer deg ut av dette=) Bare ta den kjedelige tiden til hjelp=)

tornerosesverden

05.nov.2010 kl.18:39

min.vei.tilbake.:Takk for det :-) Tror ogs det er lurt ikke trappe opp hvilen for mye. Fr heller hvile mer innimellom hvis jeg trenger det.

tornerosesverden

05.nov.2010 kl.18:41

deepinsidemyhead: M bare ta tiden til hjelp ja, ikke annet gjre. Prver samtidig gjre det beste ut av det. Kose meg med menneskene rundt meg. Gjr ting jeg har lyst til nr jeg er oppe.

deepinsidemyhead

05.nov.2010 kl.18:53

Ja uansett hvordan syk man blir tror jeg det er viktig gjre det en liker gjre.. Man kan jo liksom ikke bare legge seg ned gi opp.. Da blir man bare mer syk gitt..S viktig gjre ting og tilbringe tid med de som gjr en glad.. Det er jo p en mte litt energigivende det ogs.. Kanskje ikke i form av lenger vkentid.. Men litt mer p det mentale plan kanskje.. Og den motiverende biten=)

Skriv en ny kommentar

hits