ME: To typer hvile

Ingebjørg Midsem Dahl har skrevet en artikkel om at det finnes to typer hvile for ME-syke.

1) Reparasjonshvile

Det er denne hvillen de fleste med ME tar. Man gjør noe, blir sliten, så må man hvile. Når man er ferdig å hvile, er man kanskje på samme nivå som man var før man startet aktiviteten som man fikk symptomøking av. Denne hvilener en hvile som er viktig for at vi ikke skal bli verre og verre.

2) Helingshvile

For å bli bedre trenger man helingshvile. Denne hvilen skal man ta når man allerede er uthvilt. Man skal altså stoppe en aktivitet før man får symptomøking og hvile. Da får man etter hvert bygd opp et energilager.

 

Da jeg startet med aktivitetsavpassingsplanen min, var nok mye av hvilepausene mine reparasjonshvile. Men, så lenge jeg hadde litt helingshvile kunne jeg etter hvert lagre litt energi. Etter hvert som jeg får bygd opp energien vil mer og mer av hvilen bli helingshvile når hviletiden er konstant. Det er samtidig viktig å ikke øke aktiviteten når jeg får mer energi, for da er jeg tilbake til reparasjonshvile.

Det at jeg økte hviletiden med 15 minutter tidligere i høst, ga nok meg mer helingshvile. Det er etter det at jeg virkelig merket at jeg fikk litt energi. Det går sakte, men den bygger seg opp.

Med den aktivitetsavpassingsplanen jeg har i dag har jeg funnet balansen mellom aktivitet og hvile. I tillegg har jeg litt helingshvile. I følge teorien kunne jeg nå hvilt en halv time, eller en time ekstra - eller hele døgnet nå, og så blitt fortere bedre. Problemet er bare at det er utrolig kjedelig med all denne hvilingen. I tillegg har jeg valgt å gjøre det jeg gjør, å ha tid sammen med sønnen min. Da rekker jeg rett og slett ikke noe særlig mer hvile. Dagene er ganske travle allerede. Så min prioritering er slik som jeg gjør nå, så får det heller ta tid å bli frisk. Som jeg skrev i går, så skal jeg jo leve også oppi dette.

Er også redd for at hvis jeg setter inn mye mer hvile, så vil jeg etter hvert bare gi opp fordi jeg ikke klarer det, og så være enda mer oppe en fire og en halv time som jeg er i dag.

Får heller prøve å hvile litt ekstra på dager med symptomøking når jeg har anledning til det.

 

Dersom du ønsker å lese hele artikkelen "To typer hvile" finner du den her.

5 kommentarer

min.vei.tilbake.

04.nov.2010 kl.19:12

bra og lærerikt innlegg.

må jo være forferdelig og ha det slik du har det, at du må hvile så mye mens det sikkert er andre ting du vil gjøre.

jeg tror det er lurt av deg og ikke trappe opp hvilen for og så bli lei og øke "våken" tiden mer..

stå på! denne kampen vil du klare og vinne <3

deepinsidemyhead

05.nov.2010 kl.06:47

Men om man skal se positivt i det så har du jo "oppgradert" deg sånn at du er i siste fase... Og dermed bare bygger opp i stedet for å reparere så bygger du opp en ny og funksjonabel deg over tid=) Vel man kan jo late som å tro på det=) Men må være utrolig frustrende og gå sånn som du gjør nå=(

Men du kommer deg ut av dette=) Bare ta den kjedelige tiden til hjelp=)

tornerosesverden

05.nov.2010 kl.18:39

min.vei.tilbake.:Takk for det :-) Tror også det er lurt å ikke trappe opp hvilen for mye. Får heller hvile mer innimellom hvis jeg trenger det.

tornerosesverden

05.nov.2010 kl.18:41

deepinsidemyhead: Må bare ta tiden til hjelp ja, ikke annet å gjøre. Prøver samtidig å gjøre det beste ut av det. Kose meg med menneskene rundt meg. Gjør ting jeg har lyst til når jeg er oppe.

deepinsidemyhead

05.nov.2010 kl.18:53

Ja uansett hvordan syk man blir tror jeg det er viktig å gjøre det en liker å gjøre.. Man kan jo liksom ikke bare legge seg ned å gi opp.. Da blir man bare mer syk gitt..Så viktig å gjøre ting og tilbringe tid med de som gjør en glad.. Det er jo på en måte litt energigivende det også.. Kanskje ikke i form av lenger våkentid.. Men litt mer på det mentale plan kanskje.. Og den motiverende biten=)

Skriv en ny kommentar

hits