Aktiv hvile

Jeg prøver å drive litt "aktiv" hvile for tiden. Tenke rehabilitering.

Dersom du ser deg for meg sprettende rundt i sengen nå, så er det ikke det jeg mener med "aktiv" hvile :-D

Det jeg prøver å gjøre er å få til en bedre avslapping enn jeg har gjort før mens jeg hviler. Jeg jobber masse med pusten. Puster sakte og dypt inn samtidig som jeg teller til fire, og så puster jeg sakte ut igjen. Ligger slik i 5 til 30 min hver gang jeg hviler. Når jeg gjør det, kjenner jeg at kroppen roer seg veldig. At jeg slapper godt av. Tankene "presses" også bort. I alle fall tanker som kan komme til å henge seg opp. En og annen flyktig tanke kommer det selvfølgelig forbi ;-) Noen ganger kan det være vanskelig å få fred fra tankene. Da kan jeg i tillegg bruke mantraet mitt (tror jeg har skrevet om det før). Mitt mantra er sola. Da sier jeg sola inni meg samtidig som jeg puster inn. Prøver å se for meg at sola med all varme og energi pustes utover i hele kroppen min. Noen ganger kan det ta litt tid, men som regel klarer jeg da etter hvert å roe tankene og få god avslapping.

Føles egentlig ganske rart å skrive dette - og ikke minst dele det med dere. Før jeg ble syk hadde det nemlig vært utenkelig for meg å holde på slik. Puste kunne jeg jo ;-) Og drive og puste sola rundt i kroppen - visvas! Det hadde aldri vært noe som jeg hadde kommet til å gjøre.

Men så endrer man seg når man erfarer. Og å få en slik sykdom som er så uforklarlig og uten oppskrift for å bli frisk, gjør vel at man prøver nye ting. Er åpen for annet enn det kjente vanlige. Og så er det jo veldig greit å erfare at det virker for meg. Jeg føler jeg får bedre hvile, og dermed også litt energi av å gjøre dette. Da får det bare være at det føles litt rart...

2 kommentarer

roffens

17.feb.2011 kl.21:41

Dette minner meg på en pusteteknikk jeg lærte da jeg drev aktivt med Karate. Vi kalte det "moxo", hvor vi dro pusten sakte inn igjennom nesen, fylte først opp magen, videre brystet. Og slapp pusten rolig ut igjennom munnen, hvor brystet tømtes først. Brukte like lang tid på å puste inn som ut. Flirte litt av teknikken i starten, men etter en stund erfarte vi hvor "nullstilt" og avslappet kroppen ble. Det ble som en lett form for meditasjon. Har brukt metoden flere ganger i ettertid, på eksamener, arbeid osv...Når man ikke er opplagt nok. Funker veldig bra. Stå på, kan være lurt å være åpen for nye ting.

tornerosesverden

19.feb.2011 kl.17:11

roffens:Tror absolutt det kan være greit å være åpen for nye ting noen ganger. Og når det hjelper, så skal jeg i alle fall fortsette med det.

Skriv en ny kommentar

hits