Aktiv hvile

Jeg prver drive litt "aktiv" hvile for tiden. Tenke rehabilitering.

Dersom du ser deg for meg sprettende rundt i sengen n, s er det ikke det jeg mener med "aktiv" hvile :-D

Det jeg prver gjre er f til en bedre avslapping enn jeg har gjort fr mens jeg hviler. Jeg jobber masse med pusten. Puster sakte og dypt inn samtidig som jeg teller til fire, og s puster jeg sakte ut igjen. Ligger slik i 5 til 30 min hver gang jeg hviler. Nr jeg gjr det, kjenner jeg at kroppen roer seg veldig. At jeg slapper godt av. Tankene "presses" ogs bort. I alle fall tanker som kan komme til henge seg opp. En og annen flyktig tanke kommer det selvflgelig forbi ;-) Noen ganger kan det vre vanskelig f fred fra tankene. Da kan jeg i tillegg bruke mantraet mitt (tror jeg har skrevet om det fr). Mitt mantra er sola. Da sier jeg sola inni meg samtidig som jeg puster inn. Prver se for meg at sola med all varme og energi pustes utover i hele kroppen min. Noen ganger kan det ta litt tid, men som regel klarer jeg da etter hvert roe tankene og f god avslapping.

Fles egentlig ganske rart skrive dette - og ikke minst dele det med dere. Fr jeg ble syk hadde det nemlig vrt utenkelig for meg holde p slik. Puste kunne jeg jo ;-) Og drive og puste sola rundt i kroppen - visvas! Det hadde aldri vrt noe som jeg hadde kommet til gjre.

Men s endrer man seg nr man erfarer. Og f en slik sykdom som er s uforklarlig og uten oppskrift for bli frisk, gjr vel at man prver nye ting. Er pen for annet enn det kjente vanlige. Og s er det jo veldig greit erfare at det virker for meg. Jeg fler jeg fr bedre hvile, og dermed ogs litt energi av gjre dette. Da fr det bare vre at det fles litt rart...

2 kommentarer

roffens

17.feb.2011 kl.21:41

Dette minner meg p en pusteteknikk jeg lrte da jeg drev aktivt med Karate. Vi kalte det "moxo", hvor vi dro pusten sakte inn igjennom nesen, fylte frst opp magen, videre brystet. Og slapp pusten rolig ut igjennom munnen, hvor brystet tmtes frst. Brukte like lang tid p puste inn som ut. Flirte litt av teknikken i starten, men etter en stund erfarte vi hvor "nullstilt" og avslappet kroppen ble. Det ble som en lett form for meditasjon. Har brukt metoden flere ganger i ettertid, p eksamener, arbeid osv...Nr man ikke er opplagt nok. Funker veldig bra. St p, kan vre lurt vre pen for nye ting.

tornerosesverden

19.feb.2011 kl.17:11

roffens:Tror absolutt det kan vre greit vre pen for nye ting noen ganger. Og nr det hjelper, s skal jeg i alle fall fortsette med det.

Skriv en ny kommentar

hits