Om å stjele litt trening her og der

For meg har alltid trening handlet om å hoppe stadig høyere, slå raskere, løfte tyngre, trø hardere og springe stadig fortere. Det var før jeg ble syk. Dvs jeg så nok slik på trening etter at jeg ble syk også. Skjønte fort at slik trening er helt umulig med denne sykdommen, så da ble det ingen trening.

Etter hvert har jeg heldigvis oppdaget at det ikke trenger å være "alt eller ingenting". Det handler bare om hvordan man definerer trening. For meg nå er all fysisk aktivitet trening og rehabilitering.

Det er trening å gå på do. Å kle på seg. Ikke minst det å dusje. Å stå og ta ut mat fra kjøleskapet. Gå rundt i huset. Holde hodet mitt oppe selv. I tillegg gjør jeg noen få øvelser for leggene og ryggen. Jeg prøver å tøye litt hver dag - det er absolutt trening. Ble merkbart mer stiv da jeg ikke gjorde det.

Med å se på trening på denne måten har man også et hav av øvelser å ta av. Og utrolig mange muligheter for litt ekstra trening ;-) Kan f eks stå på en fot og ta på meg en sokk - super øvelse. I går lå jeg på magen foran ovnen sammen med sønnen min og fargela - god trim for ryggen. Og bicepsen - måtte slutte å fargelegge etter noen minutter for da begynte den å gjøre vondt ;-) Har forresten gangsperr i ryggen i dag også :-D Så kom ikke her og si at ikke jeg trener!

Samtidig som jeg skal gjøre det jeg klarer, så er det også viktig å passe på at det ikke blir for mye trening på meg. Jeg slutter med en gang jeg merker symptomøking. Det er også viktig at jeg ikke bare har fysisk aktivitet, men at jeg veksler mellom fysisk og mental. For mye av begge deler gjør meg sliten. Hvis jeg ligger på sofaen og leser hver gang jeg er oppe, så blir jeg verre av det også. Så variasjon er viktig.

Og så er det selvfølgelig viktig med rekreasjon også. Å trene uten å gi kroppen mulighet til å ta seg inn igjen, det er absolutt ikke å anbefale. Det er det flere leger som har fortalt meg etter at jeg fikk ME. Og foreløpig er det mest hvile og litt trening. Men det kommer dager etter disse :-)

Ha en super ny uke alle sammen :-) Legg inn litt trening da vel! Det er godt for både kropp og sinn :-)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits